Crinan Canal – en på opleveren!!!

Lad os sige det med det samme.  Vinni og jeg har været SÅ imponeret af Skotland. Det er enhver sejlers paradis. Naturen skal ses for at kunne fatte det og skotterne er utrolige venlige og hyggelige.

Crinan Canal er en på sejleropleveren! Den kan ikke beskrives men skal opleves. Mine ord er fattige i denne sammenhæng og jeg undskylder for det.  Men måske kan i få et snert af hvad vi oplevet fra billederne og videoen.  God læsning!!

Næste morgen, lockede vi op fra bassinnet til selv kanalen. Ufattelig smuk – og snævert! Lockkeeper havde sagt til os at det nok var bedst at vi blev midt i kanalen med vores dybdegang – dette selv om ”The Watermaster” havde fyldt ekstra vand i kanalen for vores skyld.

I øvrigt – så regnet det.

At sejle Crinan canalen er som at gå et par hundred år tilbage i tiden. Al ting her sker ved håndkraft. Locks og sluseventilerne skal åbnes med håndkraft – broer skal åbnes med håndsving. Crinan Canal er også selv-betjent, hvilken betyder at man skal gøre det hel selv – bortset fra broerne som der dog er en ”bridgekeeper” til at åbne og lukke.

smal er den
The Bridgekeepers Cottage
Man giver et “Trut” så ved han du kommer og så åbner han broen – med håndkraft

I øvrigt – så regnet det.

Vi var dog heldige og der var forskellige canal personale ved sluserne som hjalp os da det ville have været en større omgang hvis vi kun havde været os to – så ville vinni have været nødt til at gøre alt på båden mens jeg åbnet ventiler, sluseporte og så bagefter lukket dele hele igen (puha – jeg bliver svimmel bare ved tanken).

Capri ligger og venter på en sluse iøvrigt så regnet det (suk)

Da vi nået sluse nummer 3 sagde personalet at vi skulle vente på en båd der kom bagfra da de forsøgte at spare på vandet. Godt en time senere ankom en 46 fods Beneteau med en meget usympatisk charterskipper og 7 totalt uerfaren sejler gaster. Lockene er ikke beregnet til en 40 fods og en 46 fods. De to både kan lige med nød og næppe klemmes ind og det kræver en del samarbejde mellem bådene, især når de begynder at lukke vand ind i slusen da der kommer en del turbulens.

Mike, skipperen på den anden båd var næsten ligeglad med hvad der skete med hans båd da det ikke var hans båd – så vi havde nogle skarpe ord.

I øvrigt – så regnet det.

Derfor var vi glade da vi nået halvvejs gennem den 15 kilometer lang kanal. Her ville Vinni og jeg tilbringe natten mens de sejlet videre (good riddance!).

Vi spiste på kroen hvor maden var ok men kun det. Krostuen var dog fyldt med sejlere så det var en munter forsamling. Der var mange skotter og englænder, men også nogle hollænder og franskmænd. Franskmændene talte dog dårligt engelsk (de gør de fleste franskmænd) så de deltog ikke helt så meget i snakken. Det blev dog tidligt for Vinni og mit vedkommen.  Vores anstrengelser med at redde vores båd fra Mike’s mangle på omhyggelighed med hans havde brugt de fleste af vores kræfter

I morgen sejler vi resten af kanalen og så skal vi videre til Tarbert måske?

Mere spændende læsning i næste afsnit da vi mister al elektronik på Capri og møder Alistair og Grant.

2 thoughts on “Crinan Canal – en på opleveren!!!

1. Det var dejligt endelig at høre fra jer og om jer og så så meget….

Regner det?

Her har jeg gået og troet at det hele handlede om SOLSKIN OMBORD, MÅÅÅÅÅÅSKIN
    OM NATTEN …..
    og at det var derfor i var så fedtede med at dele oplevelser.

Det var meget bevægende at se jer forlade Thyborøn og dejligt at se i nåede sikkert over! Well done!!!

2. God fortælling og smukke billeder. Dejligt at se og høre. Husk at når man sejler for motor har man altid ! vinden lige i snuden…..