Lissabon til Madeira – ooops! Navigations fejl – til Lanzarote!

Vi lå I Cascais I en uge mens vi ventede på nogle pakker. Endeligt kom de og så kunne vi gøre båden klar og sejle mod Madeira.  Nu havde vi kigget længe på vejrudsigter (det er trods alt 3-4 døgns sejlads), og syntes at der var en som passede os.  Kraftige vinde den første dag, derefter næsten ingen vind og så skulle der igen komme lidt vind som vi nærmede os Madeira.

Det lød rigtigt godt.  Vi havde også snakket med en dansker der gjorde turen for et par år siden og han sagde at vi skulle sørge for at have masser af diesel med – da turen til madeira var næsten altid en tur med meget motorsejlads.

Vi har 140 liter i tanken og 100 ekstra liter i dunke på dækket, sammenlagt 240 liter.  Vi har før regnet på det og Capri bruger ca. 2 liter i timen, hvis vi sejler for lave omdrejninger og søen ikke er al for hård.  Med den kalkule skulle vi kunne sejle i 120 timer eller godt og vel 4 døgn – hele vejen til madeira.

I vil høre mere om vores diesel forbrug senere……….

Men vi lagde ud i solskin og der var god vind. Hele vejen på tværs af Lissabon bugten kunne vi se skyer på horisonten, som vi håbede på ville forsvinde når vi en gang kom derud.

Nu skal i huske at det er Vinni og Carsten der sejler – så da vi kom derud, havde de ikke forsvundet.  Næh – de var heller ikke skyer men——–yes – TÅGE!

Mere tåge, det var næsten ikke til at bære.  Og flere fiskegarn osv. Nåh, men nu er vi jo gamle søulke mht fiskegarn så det var bare at klemme på og se at komme så lang ud at fiskerne ikke havde sat net.

Naturligvis nåede vi at blive fanget yderligere en gang – denne gang dog rundt om kølen og efter nogle nervøse minutter (jeg havde ikke lyst til at gentage min superhelt rolle) lykkes det os at bakke Capri fri – PUHA!

Afsted med os og nu kom vinden for alvor. Snart havde vi 15 knob og Capri viste at til trods for hun er tunglastet er hun stadig en hurtige båd – næsten 8 knob det meste af tiden, selv med et dobbelt reb i storsejlet. Hvilken jo alt sammen er meget godt, men når det bliver mørkt og man sidder i cockpittet alene i mørket, er det lige løvligt meget fart at have på.  Faktisk var det alt sammen meget bedre hvis vi kun sejlede 6 knob.

Jeg havde første hundevagt da Vinni igen led af lidt søsyge. Det er svært at forklare for folk der aldrig har prøvet det, men der er en kæmpe forskel på det niveau af opmærksomhed man skal holde mellem at sejle 6 knob og 8 knob. Ved 6 knob (føler man) har man tid til at reagere hvis noget går galt eller sejlene skal trimmes – ved 8 knob, sker alting bare lynhurtigt og reaktionen skal være øjeblikkeligt og ligge på rygraden. Nu skal det så lige tilføjes at kl lort om natten er man ikke helt så årvågen som man er om dagen. Om bord på Capri er vi også kun 2. Så når den anden sover (rigtigt meget af tiden) skal man single-hand båden. Om natten betyder et at man også skal håndtere en lygte mens man arbejder med skøderne. Vi har købt pandelamper så vi har mulighed for at have lys og begge hænder fri, men det er stadig svært.

Det første døgn nåede vi 156 sømil – ganske pænt med en gennemsnit på lidt over 6 knob. Henad på morgen døet vinden og vi tændte motoren og sejlede med motor og med genua.

Morgenbad på søen
Alle skal vaske sig – uanset om søen er hård

Anden dagen gik motor sejlads og var lidt kedeligt. Vi opdaget at vores motor ikke ladede vores batterier. Vi havde haft problemer med dette og havde bestilt en ny regulator som vi fik allerede i Porto – det var så meningen at jeg skulle skifte den – men begyndte det hele at virke igen og så lod jeg vær.  Det var nu kommet tilbage for at plage os.

Seriøs var det – strøm er en livsnødvendighed på båden. Vi har et fantastisk solanlæg på båden som kan lade vores batterier helt op hver dag – men det er ikke godt at ikke have en back-up mulighed.  Desuden var det en del overskyet og så ladet solanlægget ikke så meget.

Nu var gode råd ved at være dyre – vi var stadig 1 ½ døgns sejlads fra Madeira som minimum.  Vinden kom igen, men typisk for Vinni og Carsten kom den fra vest – altså lige ind i snuden. Så det betød at det snarere ville blive 2 døgns sejlads. Reparations muligheder på Madeira er begrænset, der er mange flere muligheder på Kanarie Øerne.

Efter en del diskussion vendte vi Capri fra kurs 225 til kurs 180, direkte mod syd og med mål Lanzarote. Hvorfor Lanzarote? Fordi vores Pilot bøger fortalte os at der var et firma på Lanzarote der hedder Mast som er engelsk og dygtige til al el arbejde.  Vi er nød til at have en el-mand der taler flydende engelsk – jeg kan simpelthen ikke forklare problemerne på spansk. Der var bare den lille detaljer at Lanzarote var 2 ½ døgn sejlads – en del længere væk end Madeira.

Men vinden var nu kommet tilbage og vi havde den som halvvind – det kan Capri lide og snart var vi på vej sydover med 7 -7,5 knob. Det holdt gennem den første eftermiddag og nat. Den dag kom vi op på 159 sømil. Det var igen en blandede fornøjelse at have vagt om natten. Havet var uregelmæssigt og Capri kastede sig fra side til side.

hvis i kigger kan i se definen

Her er en lille video fra denne del af turen. Den første del er der tale – så kommer der et afsnit hvor i kun ser bølgerne bag båden.  Det er altid svært at optage bølger men jeg tror i kan få stemningen.  Og til sidst et par minutter af delfiner – flere af jer har skrevet – “send flere definer” så her er der nogle.  Vi har set mange på denne tur

Da morgen kom var batterierne temmelig brugt, så vi slukkede for kortplotteren og autopiloten for at give solcellerne en chance for at lade godt op. Desværre var det overskyet så det tog sin tid.

Ved tolv-tiden besluttet vi at bunker diesel fra vores dunke.  Søen var blevet roligere og vi viste jo ikke hvad der kom. Så vi hældte på.  Vi havde sejlet 36 timer på motoren – ganske vist kun med 16-1800 omdrejning (Capri går 5-6 knob ved de omdrejninger), og ved 2 liter i timen regnede vi med at skulle hælde mindst 60 liter på.

Den første dunk med 20 liter gled direkte ned i hullet og jeg begyndte at hælde den anden på.  Da det meste af den var fyldt på, løb det over.

Løb det over? Vi havde fyldt 38 liter på og nu var tanken fuld.  Der var ingen tvivl, tanken var helt fyldt. Det kunne ganske enkelt ikke passe.  Jeg gik ned og læste logbogen igennem igen – jo motoren havde været tændt i 36 timer.  Vores forbrug var lige over 1 liter i timen. Hvis nogen havde prøvet at fortælle mig det ville jeg have tænkt at han havde drukket af natpotten.  Men vi så det selv og det passer faktisk.

Det var nu vores tredje døgn på søen og dønningerne var begyndt at rejse sig. Samtidigt kom vinden og det betød mange krydsbølger. Capri begyndte at dance i alle retninger og det var meget svært at være i båden. Var man i cockpit var det nødvendigt at have en arm rundt om et spil, et ben støttende mod et eller andet og den anden hånd godt rundt om et eller andet for at man ikke faldt ned.

Det er utroligt trættende at holde fast med begge hænder, time ind og time ud. Samtidigt var vi klipset fast med vores livlinjer, hvilken gør bevægelse rundt i cockpittet besværligt. Der var ingen hjælp at hente nedenunder. Selv i søkøjen skulle man bruge begge hænder og ben for at ligge bare nogenlunde stille.  Men det var aktive fastholdelse, så det var ikke muligt at sove.  Hver gang man bare var tæt på at sove, slap man grebet om det man holdt fast i og så blev man kastet voldsomt fra side til side.

Jeg bilder mig selv ellers ind at jeg kan sove hvor som helst i hvad som helst – men her kunne jeg ikke. Ej heller Vinni. Det bedste vi kunne opnå var at blunder lidt og få lidt hvile.

Så bliver vagterne lange.

Jeg havde hundevagten natten mellem vores 3je og 4de døgn. Capri skød afsted med 6 – 6,5 knob. Havet var helt oprørt og hun dansede som en can-can danser. Humøret var lavt. Jeg havde ikke lavet varmt mad til aftensmad. Det havde været muligt, Capri’s voldsomme bevægelser til trods, men faktisk var det næsten umuligt at spise varmt mad. Selv spaghetti fra en skål. Det ville indebære at man skulle slippe med den ene hånd for at bruge gaflen og det kunne man ikke.  Det var nødvendigt at holde fast med begge hænder.

Samtidigt havde jeg dårlig samvittighed over vores el problemer. Vinni og jeg er begge skippere om bord  – men det er jo mig der er ”Chief engineer”. Og den rolle havde jeg ikke gjort godt nok. Derude midt på søen, mens jeg holdt fast med begge hænder fik mørke tanker god tid til at melde sig.

Ikke at jeg var fortvivlet eller bange, men kors hvor kan man føle sig meget, meget lille og helt alene når det er mørkt, blodsukkeret er lavt, og bølgerne skyller ind over agter. Heldigvis endte min vagt og Vinni kom op så der var en at snakke lidt med.

Dagens sejlads var 155 sømil.

Det hele var ikke bedre næste dag. Dønningerne og det oprørte hav fortsatte. Capri fortsatte med at danse rundt og vi fortsatte med at holde fast med begge hænder. Det eneste positive var at vi nærmede os Lanzarote. Vinden og bølgerne var fra Nord/nordvest, og det betød at på et eller andet tidspunkt måtte vi få lidt læ. Ingen varmt mad igen – søen var for oprørt til at vi kunne frigøre en hånd til at spise det – kolde leverpostejmadder.

Kl 19:30 kunne jeg meddele Vinni at der var LAND I SIGTE!  Isla de Graciosa lå forud.  Altså ”kun” omkring 70 sømil tilbage før vi ville være i havne i Puerto Calero.

Søvn var næsten ikke muligt, da bølgerne og dønningerne, om muligt, blev endnu højere og mere forvirrende. Nu er det at lægge til i en fremmede havn i mørke med stærk blæst, ikke lige Vinnis favorit disciplin (ej hellere min!), så hun mente at jeg burde prøve at læge mig lidt så en af os trods alt var lidt udhvilet når vi kom i havn.

Jeg gik ned og lagde mig og vidundere af alle vidunder, liger derefter kom vi i læ af øen så jeg faldt i søvn mens Vinni tog vagten og sidste timers sejlads syd til havnen.

Kl. 5:00 om morgen lå vi ved gæstekajen efter at have sejlet 730 sømil (vores længste ben indtil videre) og have tilbragt næste 5 døgn på søen.

Ja venner – rødvinen smagte godt og sengen var blød.

2 thoughts on “Lissabon til Madeira – ooops! Navigations fejl – til Lanzarote!