Vi krydser Atlanten

Klokken er nu næsten 12, Capri er klar til at gå til søs og Vinni og jeg glæder os til at komme afsted.  Vi lægger ud sammen med en del andre for at se catamaranerne tage af sted, de starter 15 minutter før vi skal.

Starten er totalt forvirring. Ingen kan se start båden. De glemmer at affyre en røg granat med det resultat at ingen ved hvornår starten går og alle hænger tilbage.  Pludseligt siger de i radioen at det var en ren start – det tror fanden, der var jo ingen der turde sejle over startlinjen.

Nåh, men afsted kom vi, Capri lang bagud da vi heller ikke turde ligge lige ved linjen. Vi begik også den fejl at vi havde rigget Capri til at sejle wing on wing, men vi skulle have sat vores gennaker.

Pis.

Men vi er afsted – St. Lucia ligger ca. 2090 sm forud og med lidt held er vi der om 12-14 dage. Desværre er der stort set ingen vind, men, men, men – mon ikke det ændre sig?

Vi får daglige vejrudsigter fra ARC som de betaler dyrt for at få lavet specielt til dem hos et tysk meteorologiske firma. Det viser sig hurtigt at de er næsten værdiløs. De GRIB filer jeg nedtager hver dag og med hvilken vi laver vores egen udsigt er meget bedre. Den første nat havde ARC lovet ingen squalls – hmmmm, jeg har nyheder for dem. Squallsene stod i kø for at banke løs på os.

Ja – Vinni og Carsten er ude for at sejle og de har jo taget Vinni og Carsten vejret med sig. Gad vide om de andre både ville spytte 500 dollars per mand i kassen – så kunne de sejle i fred, vi tog flyveren til carribean og købte en båd der – nåh vel – drømme kan man jo.

Dagene herude bliver lange når der ingen vind er – og når jeg siger ingen vind, så betyder det ingen vind, 0,0 knob. Dog er det fuldkommen overskyet. Vi kan ikke bruge vores vindror pga ingen vind, så vi er nødt til at bruge vores autopilot. Det går fint, men den bruger rigtigt meget strøm som betyder vores batterier bliver kørt langt ned. Når det er fuldkommen overskyet, lader vores solpaneler ikke så meget, så vi bliver nødt til at tænde vores motor, hvilken betyder vi bruger løs af vores diesel.

Capri har 240 liter diesel ombord ialt, inklusiv de 5 store dunke vi har spændt til søgelanderet på forreste dæk.  Det bør være rigeligt – især hvis vi ikke bruger det til fremdrift.

Som sagt bragte den første aften squalls en masse, næste dag begyndte regnen. Ikke bare regnet det – nej kære venner, dette var en regn som Noah ville have syntes var en ordentlige gang regnvejr.  Kig lidt på videoen. Faktisk regnede det så hårdt at vores VHF radio ikke kunne sende gennem det.  Jeg har aldrig hørt at regnvejr kunne standse radiobølger – men det kan det tilsyneladende. Det betød jo også at vores AIS heller ikke fungeret – så vi var helt alene i verden.

Regnen smed 12 cm vand i hoved på os i løbet af 12 timer. Ud over at konstatere at radiobølger ikke kunne penetrere det fandt vi også ud af at Vinni’s sejlertøj ikke længere er vandtæt.  Mit sejlertøj er og Vinni begyndte at klæde sig på i mit i håb om at hun kunne tilbringe hendes vagt derude og forblive nogenlunde tør.  Så vi ”hot bunked” mit sejlertøj, den ene kravlede ud af de og den anden tog det på.

vi tager det lidt ind her – pg lidt der – og så passer det!!!

Kære læser – jeg kan forsikre dig at det at tage drivvådt og lidt fugtigt indvendigt sejlertøj på (når man lige har stået op fra søkøjen) er en af livets små fornøjeligheder. Ak ja – det er få forundt at nyde dette.

Men det regnede, og så regnede det lidt mere og bare for at sådan sikre at vi forstod beskeden – tja så øsede den ned et par timer mere.  Alt imens var der jo ingen vind……………………………

Da vi nåede femte dagen var vi ved at undre os om vi nogensinde ville komme over dammen.

Vi sendte en del e-mails fra havet og nogle af jer har læst dem men jeg vil gengive nogle af dem her så i kan få en smag for stemmningen.

BREVE FRA HAVET

hej lars

pissede ned 12 timer med 1 cm i timen -ingen vind

shit

rigtigt vinni og carsten vejr

hej lars,

sandeligt vinni og carsten vejr – vi holder dog humøret højt selv om det kniber lidt med de ustandselige sejlføring skift – vi får ikke sovet nok.

vi har heller ikke et “liv” om bord – tiden går med at holde vagt, sove, spise, tørre ud, holde vagt etc.

andre læser mange bøger på en atlanterpassage.  det er lykkes mig at læse en halv bog på 4 dage  – vinni ingen endnu

nu ved vi hvordan noah havde det

v&c

vi har nu sejlet for motor de sidste 36 timer og er nået sydover hvor vi håber at finde vind.  det har vi meget brug for da vores diesel situation ser dystert ud.  Vi har cirka 70-80 liter tilbage, hvoraf vi bliver nød til at gemme de sidste 20 liter til batteriladning hvis vejret bliver totalt overskyet i flere dage.

hvis vi skal sejle for motor ret meget længere rækker de 50 liter til omkring 200 sømil og så er dansen forbi.

vores vejrudsigter siger vi finder vind her de næste 2-3 dage.  Lige nu (kl 6:45) er der nok vind til at vi kan flyve vores gennaker som vi sætter så snart vinni vågner.

Som sagt får vi vel vind de næste 2-3 dage og vi skal bruge den vind til at komme mindst 300 sømil længere vestpå da vejrudsigterne siger der kommer yderligere et kæmpe vindstille fra vest. Den vindstille vil være flere dage. Kommer vi langt nok vestpå kan det være vi kan løbe foran den og nå over.

Ellers bliver der en del dage hvor ligger stille og vugger herude –  hvilken jo ikke bliver sjovt.

Vi fik pølser og stegte kartofler til aftensmad i går – smagte godt – manglede kun en kold øl.  Jeg bagte rundstykker i går morges så vi spiser ganske udmærket.

Vores watermaker kører bare derudaf så vi har rigeligt med mad og vand.  Dog er der vist nok et par både herude som ikke har en watermaker og deres situation bliver nok snart alvorligt-

Dronningen plejer at sende en “hilsen til dem på søen” nytårsaften – det er godt nok ikke nytår (endnu – men måske er vi stadig herude når den kommer!) men

en hilsen fra dem på søen

hej lars,

nårdada – skal kristian ikke med i regeringen?  jeg troet da godt nok at de var ved at være klar til det.

i kan bedre se hvem der ligger i nærheden af os end vi kan – det sidste 2 døgn har vi ikke haft nogen som helst på AIS så vi har sejlet helt alene.  Vi godt nok at der er en del i nærheden, men vi hører ikke fra dem.

desværre siger den nyeste vejrmelding at der kommer mere og mere vindstille.  Jeg tror at de eneste der når ind inden de sutter tidstagning er dem som har meget diesel og kan motor hele vejen – men hvis de motor mere end 33% så bliver de disket så det kan jo være at der ingen vinder bliver.

Vi skal være meget heldige hvis vi når ind inden de slutter den 5 december.  Det bliver helt sikkert den langsomste ARC der er sejlet.

vi har gennaker op og blæser afsted med den imponerende fart af 3,5 knob

Hils allan og nina fra os samt hvem du ellers måtte løbe ind i derude – og hvis nogle spørger så har vi det godt men ønsker vind.

Hils Bente

vinni og carsten

Den ene nat ser jeg pludseligt et lys på vandet. Det har en lidt grønlige skær men tydeligvis Ikke er en båd. Lyset er helt nede i vandoverfladen. Vi har lidt vind, så vi sejler for sejl. Jeg griber kikkerten og kan konstatere at det faktisk er et lys.

En mand overbord?  En redningsflåde? Jeg er ved at skide grønne grise over det hele, overvejer at vække Vinni men kan se at vi kommer til at sejle meget, meget tæt på lyset. Jeg skifter kurs så det vil være næsten ved siden af. På 10 meters afstand kan jeg nu se at det er en eller anden bøje – formentligt en fiske bøje (det skulle vise sig at det var en fiskebøje – helt herude hvor vandet er 4000+ meter dybt, var der en som havde et stort net nede).

stemningsbilledet

I dag fik vi nyheden fra ARC at en af bådene i den store ARC, Noah, gik ned. Vand begyndte at trænge ind og den kunne ikke standse det. De fyret deres EPIRB af og råbte ”Mayday” i SSB (kortbølge radio). Til alt held for dem var der et fragtskib i nærheden som kom til udsætning og hele besætningen blev reddet og var på vej tilbage til Gran Canaria. Det er den anden båd der gik ned. En der var på vej mod Gran Canaria for at deltage, tog vand ind ved Gibraltar og gik ned. Også her blev besætningen reddet, men det var nogle gæve søfolk.  De kontaktet straks ARC og spurgte om der var mulighed for at komme med andre både over – det var der så de var alle sammen på vej over – de ville så købe en ny båd i carribean.

Alle andre der sejler over skriver om alle de flyvefisk de samler op fra dækket hver morgen. Vi havde dog kun få selv om det lykkes Vinni at blive ramt af 3 af dem (det er en total forskrækkelse når en fisk pludseligt rammer dig når du sidder i mørke og holder vagt) – hun skreg som en stukket gris.

morgens fangst af flyvefisk

Vi havde flere vindløse dag og nætter – vil der aldrig komme bare en smule vind?

skål for halvvejen!!!!!

BREVE FRA HAVET

Det sidste af den diesel som vi kan bruge til fremdrift røg igennem røret her til morgen. Så nu hedder det kun sejl herfra.  Vi har holdt 40 liter som reserve i det tilfælde at det bliver så overskyet at vores solceller ikke kan lade og vi skal bruge motoren til ladning.

De gode nyheder er at vi er halvvejs. Men der er langt endnu og mens det ser ud til vi får vind de næste par dage – så er det ikke ret meget. Vi flyver vores gennaker (meget stort sejl) men det giver ikke ret meget mere end 5 knob og så bliver det langt til St,. Lucia

Ellers regner det lige nu (klokken er 3 om morgen og jeg har hundevagten – vinni sover).  Vi holder dog humøret oppe – da vi er halvvejs vil vi tillade os et halv glas hvidvin til at fejre dette.

Tidstagning slutter den 5 december kl 16 UTC tid.  dvs vi har 11 dage til at nå ind.  Hvis, og det er et stort hvis, vinden holder og vi kan holde minimum 5 knob så kan vi anduve om 9-10 dage.

Mystisk nok siger statistikkerne at der er 0,0% chance for vindstille på disse breddegrader på denne årstid – hmmmmmmmmmmmmm  nå ja, vinni og carsten sejler her jo

Vi får se – men der bliver vist ingen præmie til Capri i denne omgang

Pray for wind

grib filerne viser lidt vind de næste 36 timer derefter dør den og så er der ingen vind i 2-3 dage så vi må nok se i øjene at vi ikke når St Lucia inden den 5 december – når men så kan vi jo skrive en bog  Vi krydset atlanten på 8 uger…….

En af bådene i ARC gik ned her til morges – besætningen blev reddet

lidt nyt her fra sydfronten,

som nogle af jer ved brast vores gennaker flad i går – i dag var jeg så i masten for at trække en ny (jeg skal hilse og sige at det gynger en del når man er 20 meter oppe 🙂  ).  Det er nu gjort så hvis vi får lidt vind – så kan vi sejle.

lige nu – 3-4 knob ikke engang nok til styregang

ellers er alt ok

Lars – lkridserne er ved at slippe op – så nu ved du at du skal have en kuffert fyldt med når du kommer.

kære alle,

yderligere lidt nyt fra dem på søen.

Vi sprængte vores gennaker fald i forgårs – bad news.  Men i går lykkes det at få ført en ny ned gennem masten (jeg skal hilse at sige at hænge 20 meter oppe i masten i 2-3 meter dønninger og føre et fald ned genne den er  – hmmmm- underholdende er nok et ord man kan bruge).

Men det lykkes og det betyder t vi nu kan sejle med gennaker hvilken vi gør.

Vejret er mystisk – dette er passat vind område hvilken betyder at vinden skal altid blæse fra øst mod vest.  I aftes fik vi endeligt vind men den var fra direkte vest mod øst, så vi sejlede op ad bakke hele natten . squalls kom også fra vest hvilken heller ikke skulle lade sig gøre.

Men vinni og carsten sejler jo her så alt er ikke som det skal være.

vi går 5-6 knob så der begynder at være et lysglimt af håb om vi når St Lucia før rallyen slutter

vinni og carsten

det er godt nok lidt møg vejr, mht vind – vi har en chance for at nå ind inden de lukker for tidstagning – men det kræver at vi sejler 110-120 sm hver dag – og med mindre vi får en hel del mere vind kommer det til at knibe.

når vi får se – lige nu ligger vi som nummer 10 af 15 både i vores klasse – men et par stykker af dem kan vi godt hente hvis vi bare får en smule vind

ellers er vi ved god mod – men vores diesel beholdning er nu så lille at vi kun kan bruge det til opladning.

vores vindror har ikke fungere pga den meget lille vind så vi har kørt på autopilot hvilken æder strøm som bare pokker – samtidigt har det været overskyet næsten hele tiden så vores solceller gør hvad de kan men kan ikke følge med

note til selv – find en måde at have mindst 300 liter mere diesel med når vi skal ud i stillehavet så vi totalt har mindst 600 liter

Der gik næsten 20 dage venner, før vi var over. Naturligvis kom vi over – ellers havde jeg ikke kunne skrive dette og i ville ikke kunne læse det. Over mållinjen kom vi, trætte og glad for at kunne få en godt bad og ikke mindst skåle for at vi er kommet over. Det var en hårdt overfart – naturen havde smidt næsten alt hvad hun kunne i hoved på os, vindstille, regn (meget, meget regn), vinden lige i snuden (i passatvindområdet!!!), spilerfald der blev gnavet i stykker men pokkers om vi ikke kom over………………

arc16-1888
over kom vi
arc16-1894
ca. kl 21:30

Livet herude er jo ”easy-living”. Din båd er dit hjem og din dinghy er din bil. Som i vil kunne se fra nedenstående video har Vinni allerede fundet ud af hvordan det fungere – og så kan man sejle direkte op til baren……………………..

Livet som langturssejler er hårdt – men nogen er jo nødt til at leve det…………………………….

En lille solstråle historie som vi hørte efter at være kommet i land. En af double-hand bådene, Scallywag, havde også fået gnavet deres spilerfald over. Manden var så gået i masten for at trække et nyt, men havde fået så hård en medfart at til sidst var han nødt til at blive hejst ned. Han havde ikke kræfter til mere.  Næste dag kom en af de andre både tæt forbi og de talte jo sammen på VHF’en. Da Scallywag fortalte at manden ikke kunne gå i masten igen, sejlede tyskerne tæt på, et par raske besætningens medlemmer svømmede over til Scallywag, klatrede op i masten, trak et nyt fald til dem og svømmede tilbage til deres båd.