USVI til Florida – 1200 sømil

Tidligt en morgen hejste vi ankeret fra bunden af Charlotte Amalie havn og sejlede videre til St. Thomas. Delvis fordi vi gerne ville købe stort ind før vores lange tur til Florida og delvis fordi vores venner på Felicia (en Dansk båd der sejlede med over på ARC) lå ved svaj der. Så sidst på eftermiddagen efter en hurtige 73 sm sejlads (vi havde god vind) ankom vi til St. Thomas havn hvor vi blev mødt af en dinghy fyldt med dejlige børn og voksen der vinkede og råbte ”Hej, Hej”. Felicia, alle 3 børn og 2 voksen havde holdt øje med os på AIS og de havde besluttet at vi skulle have en ordentlige velkomst – hvilken vi så sandligt også fik. Der er en stor (og dyr) marina på St. Thomas der ejes af IGY Marinaer. Af en eller anden ejendommelige grund har IGY foræret alle de både der krydset Atlanten med ARC en gratis overnatning i alle deres marinaer i 2017

Tjaaaaaaaaaaa – Gratis lyder jo altid godt så vi sejlede derind sammen med Felicia. Nu er det sådan at denne marina er beregnet til de store Superyachts og stakkels lille Capri og Felicia fyldte intet i billedet ved siden af de store både (skibe). Vi kunne ikke engang fylde en hel finger, selv når vi lå begge både på den. Fingrene er mindst 100 fod lang (kig lig på videoen). Det var helt vildt at være der. De havde mange ydelser og faciliteter – bare ikke nogle til fattige langtursejlere som os.  Bruserne og toiletterne var i en lille bygning gemt godt af vejen og mærket til brug for ”Crew” på de store både.

De andre bådejere fik mindreværdskomplekser af at ligge ved siden af så flot en båd

Men Capri så flot ud og mon ikke ejerne af de store både begyndte at få et mindreværdskompleks over at ligge ved siden af så flot en båd.

08570002
Vinni studere alternative karriere muligheder – når nej – bogen hedder ikke Happy Hooker, men Happy Hooking – det er en bog om ankring

Efter en dag med indkøb og en aften med G&Ts (Annemette og Vinni faldt i en flaske rum efter de to herrer var gået til køjs) satte vi sejl med retning – Florida! Vejr udsigten havde sagt at vi måske fik lidt regn lige i starten men ellers skulle det være godt vejr.

08080004
der var godt gang i bølgerne

Naturligvis sejlede vi direkte ud i en kæmpe squall med hård kuling der varede 3-4 timer før den blæste over.

04440002
holder denne squall aldrig op?

Derefter var aften bare perfekt.

Vinni og jeg har ikke sejlet passagesejlads siden efteråret (vi regner ikke en 3 døgnssejlads som vi havde fra Martinique til USVI som passage) og nu var vi ved starten af en 8 døgns, 1200 sømil sejlads til Ft. Lauderdale. Så vi skulle lige vende os til det hele igen. 4 timers vagter (4 timers søvn/4timers vagt/4 timers søvn osv.), at skulle single-hand båden igen, også om natten og alle de andre ting der følger med en passage, som at spise din middagsmad fra en skål.

Aftensmad fra en skål
01510002
Søulken på sin frivagt

Vi havde meget hårdt vejr i starten. Godt nok sejlede vi wing-on-wing, men det meste af tiden havde vi et reb i forsejlet og 2 reb i storen, en del af tiden havde vi endda 3jde reb i storen. Det var lidt hårdt men til gengæld holdt vi 7-8  knob og det er jo med til at gøre rejsen kortere.

Efter 3-4 døgn af det lå vi pludseligt vindstille (ja – havet er en uberegnelige størrelse). 3 dage sejlede vi for motor og brændte diesel. Meget fornøjelige sejlads og vi nødt det – bortset fra at vi brændte så meget diesel af.

Vi blev også belønnet med nogle af de mest fantastiske solop-og solnedgange vi har oplevet. De var helt ubeskrivelige og jeg vil ikke engang gøre forsøget. Kig lidt på billederne.

helt vilde solop-og nedgange

Som turen skred frem fik vi mere og mere hjælp af Gulfstrømmen. Nu var vi nød til at tage en livlinje på n år vi skulle bade bag ved Capri. Fra det øjeblik du sprang i vandet til du kom til overfladen igen nåede Capri at flytte sig 25-30 med strømmen, og det var umuligt at indhente hende ved at svømme – man var nød til at hive sig selv hen til agterenden ved brug af livlinjen.

Capri nået at flytte sig 25-30 meter før jeg kom til overfladen

Aftener begyndte også at blive køligere og for første gang siden vi ankom til Caribbean gravede vi vores sweaters frem til brug om natten (hvad er nu det for noget? Vi er vant til badetøj og flip-flops).

Det nye fashion statement – tøj til de kølige aftener

Da vi drejede nordpå for at følge Floridas kyst mod Ft. Lauderdale fik vi fuld udbytte af Gulfstrømmen – nu havde vi 5-6 knobs medstrøm som skubbede os hurtigt fremad. Desværre blev vi også ramt af en hård nordøstlig vind så nu havde vi vind over vand og det gav 3 meter høje krapsøer og vi blev kastede i alle retninger.

Vi drejede ind mod kysten for at prøve at slippe lidt ud af strømmen og efter et par timer lykkes det.  Herefter var det rolige sejlads og vi anduvede Port Everglades indgangen til Ft. Lauderdale kl 2 om morgen. Vi besluttede at vi ikke ville sejle ind da der var et par broer som vi skulle igennem og de åbner ikke om natten. Så vi smed kroger på 13 meter vand en sømil fra havneindgangen, fik en drink og kravlede til køjs (gud ske lov!). Den følgende morgen sejlede vi ind og havde nær sejlede et par elskende søskildpadder ned (se videoen). De var kæmpe store. Sikkert inde i havnen, drejede vi ind på Intracoastal Waterway, passerede de to broer der skulle åbne for os og lagde til i Ft Lauderdale Municipal Marina, som er billig, da den ”kun” koster kr.550 per nat. Dette skal ses i forhold til de andre som starter ved kr. 1000 per nat.

Vores Marina ligger lige ved siden af Bahia Mar marinaen og hvid nogle af jer er fans af Travis McGee bøgerne ved i at han bor på sin husbåd, Busted Flush, der. Nu er jeg en Travis McGee fan, så naturligvis gik jeg derover og ud til bås F-18 for at se om The Busted Flush lå der og om Travis og hans ven Meyer sad i cockpittet og drak G&Ts med Boodles gin.

Desværre var det kun i fantasien han var der. Der står godt nok et skilt der siger at det er denne bås der er omtalt i bøgerne, men båden der lå der var en stor motorbåd med navnet ”Pretty Girl”. Udmærket navn men det har ikke helt den samme romantik som ”Busted Flush”

Min ene datter, Kara bor her i Ft. Lauderdale og det var dejligt at se hende igen da jeg ikke jar set hende de sidste par år. Hun har det tilsyneladende de godt sammen med hendes ven, Michael. Vi var ude at spise et par aftener og ellers hang vi bare lidt ved stranden.

Kara og mig

Et par dage senere dukkede vores andre Danske sejler venner, Torben, Kirsten og deres sø, Kasper, op. DE sejlede også med over på ARC så det var godt at se dem igen. De lånte os deres dinghy (vi gad ikke puste vores op) og så sejlede vi lidt rund i kanalenerne i Ft. Lauderdale og kiggede på store huse og store både. Det gav Vinni muligheden for at se hvordan den øvre middelklasse bor herover.

Tja- hvis man har penge – hvorfor så ikke bruge dem? Vi får ikke ondt et vis sted over at andre har mere end vi har, men man kan godt stoppe en gang imellem og spørge sig selv – hvornår er nok-nok? Mange af disse huse er over 6-700 kvadratmeter og de er kun sommerhuse. De bliver næsten aldrig brugt. De fleste af dem har store både (nogle over 100 fod lang!) er ligger ved deres private kaj. Da det kræver en professionelle besætning at sejle dem bliver de også kun sjældent brugt.

Hvad er forskellen mellem mænd og drenge? Prisen på deres lejetøj. Nogle af disse mænd har rigtigt meget lejetøj .

Ft. Lauderdale er fint og der var meget at se men vi skulle jo også gerne lidt videre. Vi har besluttet at ændre vores planer – vi når ikke Canada i år – dertil er vi kommet for sent op fra Caribbean.  Så i år tager vi til New York, op ad Hudson floden nogle dage og så sejler vi tilbage ned til Chesapeake Bay og bruger resten af sommeren der.

Men nu skal vi videre til Charleston South Carolina for at besøge vores gamle naboer fra Galionsvej, Marshall og Debbie der bor der.