Florida til Charleston South Carolina

Efter at have ligget I Floridas solskin en uges tid var det på tide at vi kom videre. Vi fik taget os sammen og midt på dagen lagde vi ud for at sejle til Charleston, South Carolina hvor vores tidligere naboer, Debbie og Marshall bor. Vi regner med at dette tager 3 – 3 ½ døgn, med mindre vi får rigtige meget hjælp af Gulfstrømmen.

Vi kom ud af Port Everglades indsejling og drejede mod nord. Solen skinnede og livet så faktisk rigtigt lækkert ud. Loven kræver at hvis man har et VHF anlæg skal det være tændt når man sejler.  Vinni og jeg har altid vores tændt og vi lytter. Et par timer efter vi kom på havet hørte vi pludseligt en stemme sige, ”der ligger en båd med bunden i vejret og fem personer i vandet ved Deerfield Beach. Straks kom der en anden stemme der sagde ”Det er en Mayday situation, Mayday Relay, Mayday Relay, Mayday Relay, en  båd med bunden i vejret og fem personer i vandet ved Deerfield Beach”. Øjeblikkeligt kom Coast Guard på radioen og svarede at de var ved at sende et fartøj til stedet. Jeg tjekkede vores position og kunne se at vi var mindre end 4 sømil fra Deerfield Beach. Jeg spurgte så Coast Guard om de ville have at vi sejlede dertil for at yde assistance. Det var der ikke behov for, da de ville ankomme længe før vi kunne. Få minutter derefter kunne vi høre at der nu var flere Coast Guard både samt politibåde tilstede og at alle fem var oppe af vandet og havde det godt.

Så alt endte godt – men det var en mærkelige fornemmelse at være midt i en virkelige Mayday situation.

Tro det eller ej – Vinni og jeg kan godt lide at være på havet i flere dage. Vi syntes det er skægt og der er mange vidunderlige oplevelser man aldrig ville få andre steder. Solopgange of solnedgange kan være så hjerteskærende smukke at de ikke kan beskrives. Her kommer nogle billeder og en video af både solopgang og en solnedgang. Vinni optog disse da hun simpelthen ikke kunne tro sine øjne. I skal huske at når vi ser sådan smukke ting er vi under sejl og glider stille over havet – mutters alene – især når man har vagten alene.

corona hele vejen rundt om solen

Nyd dem – det bliver ikke bedre end dette.

Til tider kommer delfinerne forbi for at lege. Nogle af jer har skrevet og sagt, ”send flere definer”. Her er så en lang video med en delfin familie der dukkede op. Bemærk hvor krystal klart vandet er. Uanset hvor sur og muggen man kan være så bliver man glad med det samme når delfinerne dukker op. Det er simpelthen ikke muligt forblive sur når de leger og springer rundt om båden. Smilet kommer frem helt af sig selv. Hvis i kigger kan i se at de vender siden til så de kan kigge på os. Det er helt sikkert at de kigger og jo mere du taler til dem, desto længere bliver de og leger.

Det lykkes os at fange gulfstrømmen og det med maner. Vi havde op til 6 knob medstrøm på et tidspunkt og vi fløj afsted med døgnsmål af 150-160 sømil per dag. Vinden døede fuldkommen dag 2 så vi tændte motoren, men selv om vi kun satte den på 1400 omdrejninger så sejlede vi stadig 2 knob gennem vandet og 5-6 knob medstrøm – totalt 7-8 knob i timen!

Sikken en herlig tur!

Vi anduvede Charlestons yder mærke kl. 3 om morgen. Vinni lå og sov og jeg havde ikke lyst til at sejle ind om natten. Dels fordi der er en 6 fods tidevand og sejlrenden inde i bugten kan være lidt tricky og dels fordi det ikke var lykkes os at få reserveret en plads i en af de mange marinaer. De meldte alle sammen ”alt optaget”.  Så jeg satte motoren ned til 1200 omdrejninger og tog en meget doven sejlads de 12 sømil ind til byen. Vi besluttet os fro at prøve Charleston City Marina først, dels fordi de lå tættest til der hvor Marshall og Debbie bor og dels fordi de er den største – så måske kunne man finde en lille plads til os.

Vi lagde til ved deres fuel dock og jeg gik op på kontoret. Beklager – vi har ingen pladser. Jeg blev ved med at tale til den unge kvinde bag skranken og til sidst sagde hun at hvis det kun skulle være for en nat, så kunne vi ligge for yderenden af en af de store broer. Så spurgte hun hvor meget elektricitet vi skulle bruge og jeg intet – vi har jo solenergi. Efter lidt betænkning, sagde hun a hvis vi ikke havde noget imod en meget lang gåtur til bruser og toiletter så kunne vi ligge helt ud for enden af ”Z” kajen. Og vi kunne ligge derude så længe vi havde lyst.

Puha! Ja, en gang imellem hjælper det at møde op personligt.

Dette var et rigtigt godt sted for os at ligge. Dels  fordi vi kunne gå herfra til Marshall og Debbies (mere om deres fantastiske hus nedenstående) og dels fordi vi kunne få serviceret vores motor og få en rigger til at kigge på vores rig (ikke at vores rig fejlede noget med efter 1 år og næsten 10.000 sømil ville vi godt have det tjekket).

Charleston er en dejlig by. Den Amerikanske borgerkrig startede her efter at 7 sydlige delstater meldt sig ud af Unionen (efteråret 1860). Majoren, der havde kommandoen over de Føderale tropper i Charleston, flyttede alle sine tropper og kanoner ud til Fort Sumter, et fort beliggende på en lille ø midt i Charleston Bay i Julen 1860. Nordstaterne forsøgte at komme dem til undsætning først i Januar 1861, men skibet blev beskudt af sydstaternes kanoner. Den nylige indsat President, Lincoln, beordre et nyt forsøg på undsætning i foråret 1861. Dette forsøg gjorde at sydstaterne straks forlangte at Fort overgive sig. Major Anderson nægtede og den 12 April tidligt om morgen åbnede sydstaternes kanoner ild på Fortet. Efter 34 timers uafbrudt bombardement, overgav Major Anderson Fortet og borgerkrigen var en realitet. Der skulle gå 4 år med den krig, den blodigste krig America har været i, med over 600.000 døde og millioner sårede før den endte.

Mange tror at den Amerikanske nationalsang, The Star Spangled Banner, var skrevet om bombardementet af Fort Sumter. Det var den ikke. Den blev skrevet for at fejre at Fort McHenry overlevede Briternes bombardement af det under krigen mellem England og USA i 1812.

Der er meget historie i Charleston og mange flotte ældre huse på landtangen der strækker sig ud i bugten. Der er en gade, Broad Street som skærer landtange midtover. Hvis du bor syd for Broad (South of Broad) så er du per definition en SOB (engelsk forkortelse for Son of a Bitch). Det er hernede at alle de gamle familienavne og ”old money” bor. Hvis du er nogen som helst i Charleston – så bor du her.  Hvis du ikke er helt velhavende eller har et gammelt familienavn, så kan du bo Slightly North of Broad og så er du en SNOB (altså du har næsen godt stukket op i vejret).

typisk antebellum hus

Der er mange flotte huse her fra det der hedder The Antebellum South (antebellum = før krigen). De er stort set alle sammen fredet og ufatteligt smuk vedligeholdt. Mange af dem har små skilte der fortæller hvem der byggede dem og hvem der har ejet dem siden. Dette er syden og en del af de store huse blev byggede af slave handlerne som tjente enorme summer på menneske handlen. Naturligvis findes slavemarkedet stadig – nu dog som en historisk plads. Husene her står tæt sammen og ejerne af dem der har haver bruger meget tid (læs: penge) på at gøre dem smukke.

bemærk de mange balkoner
gadebilledet

Der er en Charleston Garden Tour en gang om året hvor offentligheden kan få adgang til mange af haverne. Marshall og Debbies have var med på turen sidste år og de havde over 400 besøgene.

Debbie og Marshalls have:

Og så Marshall og Debbies smukke, smukke hus.

Vi blev en uge i Charleston og lod Marshall og Debbie opvarte os, hvilken de gjorde med stil og intet kunne blive godt nok for os. Da de også spiller golf var vi ude med dem i country club og spille. Debbie og Vinni klarede sig fint, vi taler ikke om Marshall og mig.

man kan ikke bo i sådan dejligt klima uden en convertible!

Marshall og Debbie – vi kan ikke takke jer nok. Som man siger: tak er et fattigt ord.