New York – Wauw!!!!!

Vi kom ind gennem yderhavnen I tæt tåge. Foran os kunne vi lige ane Verrazano Narrows Bridge og da vi nærmede den blev den kolossal. Vi kunne stadig ikke se New York – der var kun hvidt foran os. Typisk for Vinni og Carsten – anduve i tæt tåge (suk).

under verrazano narrows broen

Der var søgående trafik her – meget trafik. Der lå mange pram og ventede på at komme ind for at blive læsset af eller på, nogle lå og ventede på at blive sejlet op af Hudson floden. Det samme gjaldt skibene, der var alt fra fragtskibe til cruise ships til rundfart skibe og jeg skal komme efter dig, skal jeg. Desuden var der mange, mange lystfartøjer, lystfiskere, sejlbåde og motorbåde der fræset rundt il alle retninger. Kun få af dem havde AIS så det hele foregik med radar og øjnene.

Til sidst begyndt vi at ane skyskraber i tåge – og hvilken skyskraber! De kom langsomt til syne, først havde de en næsten spøgelsesagtig form, gråt i gråt. Senere blev de mere materielt og konkret. Mastodonterne marchere ud fra Financial District til styrbord og kom os i møde og til sidst dukkede en ensom grøn figur ud at diset til bagbord – Frihedsgudinden.

mere ikonisk bliver det ikke

Der er noget helt specielt ved at sejle ind i New York havn. Det har ligget højt på vores ønskeseddel at anduve her på egen køl – men af en eller anden grund tror man aldrig rigtigt på at det vil ske. Øjeblikket bliver surrealistisk og jeg er ikke bleg for at indrømme at jeg skulle sluge et par gange og var næsten i tårer af bare bevægelse.

Vi har nu sejlet næsten 10.000 siden vi forlod Danmark sidste år, besøgt mere end 12 lande, krydset en tredjedel af verden og så – her er vi. Vinni og jeg, alene på vores Capri (tak Capri fordi du passer så godt på os), ved at sejle gennem New York havn, forbi Frihedsgudinden og skyskraberne.

Det bliver ikke mere surrealistisk og jeg kan slet ikke beskrive vores følelser.

Vinni og jeg nød turen fuldt ud og gav hinanden et langt kys foran Frihedsgudinden. Cirka en sømil senere, drejede vi til bagbord og sejlede ind i Liberty Landing Marina. Liberty Landing har en forfærdelige ringe udsigt – bare kig på disse billeder………………

Bah – sikke noget P…….

den skyline bliver man aldrig træt af
skyline by night!

Bare spøg naturligvis. Det er en ubeskrivelige udsigt og vi har nydt den alt hvad vi kan. Bente og Lars ventede på os, vi fik Capri lagt til og sørgeret for at alt var vel. Udsigten kaldte på en velvoksen G&T og hvis jeg husker rigtigt så blev det også til to……………..

Men i kan jo også se den om natten:

Den næste dag fik vi købt ind, Lars tilbageleveret deres leje bil og resten af dagen gik med at få ordnet nogle småting på Capri. Dagen efter tog vi færgen over til byen

New York, New York – it’s one helluva town!!!!

Og det er den. Bente og Lars har besøgt den for et par år siden og ville gerne vise os Highline, som er en nedlagt s-togs bane, der var eleveret – dvs den kørt op i tredje sals højde. Da den blev nedlagt var der en der fik den geniale ide at lave den om til en park. Nu strækker den sig nogle kilometer op gennem Manhattan på tredje sal. Der er plantet buske og træer og det er blevet et ”in spot” for både lokale såvel som turister (som os). Der var fyldt med mennesker der gik, sad og bare dasede lidt rundt.

Sikken genial ide!

DSCN0628 - Kopi
Vinni på Highline, Empire state bygningen i baggrunden
DSCN0625 - Kopi
Highline bliver brugt til mange ting
DSCN0621 - Kopi
Der er buske, træer og meget andet her
også noget mystisk arkitektur

Dagen derpå tog vi til Cloisters. Når som helst man tager en turist til Cloisters siger de: ”Dette er New York?”. Cloisters er en samling af fire gamle Europæisk kloster der blev taget ned og hver en sten nummereret. De er så bygget op igen her på Manhattan i en skøn forvirring af stile og tidsalder. Cloister husere nu en del af Metropolitan Museum of Arts kollektion. Den er omringet af en grøn park og man har svært ved at huske man er i New York.

DSCN0668 - Kopi
en af haverne i Cloisters
frokost i Cloister hvor i ser ud over Hudson floden

Den eftermiddag tog Vinni og jeg elevatoren op til toppen af Freedom Tower, 102 etager. Elevatorturen tager 47 sekunder. Bare for at sikre at du ikke keder dig på turen bliver væggene til filmlærreder og man viser Manhattan fra før der var mennesker, gennem tiden med indianer og så den hvid mands ankomst og videre indtil i dag. Det hele foregår i 360 grader så man vrider hoved af led for at følge med. Det er virkeligt imponerende. Når man så er kommet op bliver man lukket ud i et meget bredt rum hvor en stemme byder velkommen og siger så, ”herfra kan du se i en evighed” og i selvsamme sekund bliver væggen foran dig trukket op og du ser udsigten ud over Brooklyn – helt fantastisk og det er bare – lige ind i fjæset!

tja – det slår vel Rundetårn

Tal bare om udsigt helt op til sokkeholderne!

DSCN0654 - Kopi
Vinni kigger ud

At vandre rundt på 100 etage og kigge ud er mere end imponerende. Udsigten er kolossal og kan ikke beskrives, men skal opleves. Kig på nogle af billederne.

Vi gik rundt i 45 minutter men det er alt for stort til at man kan få det hele ind.

Elevatorturen ned slå turen op. De samme skærme viser nu at elevatoren rutsjer ud gennem siden af bygningen og en langsom spiral går ned til bunden. Undervejs får hele udsigten af New York og det hel er så livagtigt at man føler den gynger under ens fødder.

Da vi kom ned i sikkerhed, tog vi færgen over til New Jersey og mødte op med Lars og Bente. De rejser i overmorgen og som et plaster på såret for at de missede turen ind gennem New York havn sejler vi ned gennem havnen, vender og sejler op igen så de kan få oplevelsen af at sejle ind. Desuden smider vi krogen foran Frihedsgudinden og spiser frokost der ved anker.

Hvor mange mennesker kan sige at de har ankeret op foran Frihedsgudinden og spist frokost? Det gjorde vi og sidst på eftermiddagen var vi så tilbage i vores bås i Liberty Landing.

Ja vi var der
endda i godt humør!
Lars og Bente var der også
Lars fører Capri ned gennem New York havn

Følgende dag sagde vi ”farvel” til Lars og Bente der skulle tidligt afsted for at kunne nå et fly fra Kennedy lufthavn. Vinni og var nu alene igen på Capri og tingene begyndte at vende tilbage til det gamle. Det har været et par gode uger med dem om bord – desværre brækkede Bente sit skulderblad men det kunne jo have gået meget værre. Skulderbladet skal nok heles.

Næste morgen lagde vi ud meget tidligt for at fange det stigende tidevand i Hudson floden. Vi skal nordover – måske hel vejen til Albany – hvem ved?

3 thoughts on “New York – Wauw!!!!!

1. Hej Vinni & Carsten
    Det var virkelig en storslået oplevelse at tage turen med jer ind i New York og høre Carstens smittende begejstring samt turen rundt i The Big Apple plus Freedom Tower