Syd til Chesapeake Bay

Vi standsede i Hyde Park Marina på vores vej tilbage ned af Hudson. Det var en dejlig lille marina og desuden var den billige. Men vi skulle jo også en tur til immigrations myndighederne i Rhode Island for at se om vi kan få vores visa problemer løst. For dem som ikke ved det – så kan man ikke bare tage til immigrationskontoret – man skal booke en aftale via nettet. Jeg gjorde det men åbenbart er jeg ved at blive gammel – jeg fik bookede til den forkerte uge og da jeg kiggede (vi havde lejet bilen) så jeg at det først var i næste uge.

Nåh vel – jeg siger bare at det var en ”senior moment”.

Men da vi nu hade bilen – kunne vi lige så godt tage ud og spille golf. Jeg havde booket den mindste bil Enterprise havde og da jeg hentede den sagde de ”vi har desværre ikke flere små biler så vi opgradere dig.”  Nuvel – opgradere betød at vi fik den største Jeep der findes. Hold da helt kæft en ”Momma” af en bil.

en “Momma” af en bil

Vinni og jeg læssede vores køller i bilen og kørte til The Garrison Golf and Country Club, som ligger lige over for West Point – masser af hullerne har fantastiske udsigter over og langs floden.

Garrison, ud over at være kendt for at have været slagmark under uafhængighedskrigen, er også kendt for at være der hvor filmen ”Hello Dolly” blev optaget. Du viser hvor gammel du er hvis du kan huske den film.

Vinni teer off direkte mod West Point

Ingen af os spillede særlig godt – ej heller særlig skidt, så vi havde det sjovt og da dagen var slut var vi trætte (det var en meget kuperet bane) og et par øller og en burger smagte mere end godt.

Flotte udsigter over floden (flot sving også)

Og så skulle vi ned af Hudson.

fin lille kirke vi så på vejen ned af Hudson

Det var meningen at vi ville anker i Half Moon Bay, men der var en marina og vores havnelods (samt marinas egen reklame i havnelodsen) sagde at den var en ”deep water” marina, med 12 fod vand på vej ind og mindst 9 fod vand inde i havnen. Desuden lå den beskyttet fra bølger og hækbølgerne fra de store skibe. Nu var Vinni og jeg træt af at blive kastet rundt af hækbølger, så vi sagde ”skidt med pengene – vi tager en nat”. Vi ringede ti havnen og spurgte om de havde en plads – sørgede for at gøre dem opmærksom på at vi stikker 7,5 fod og fik at vide at de havde en plads og det der med 7,5 fod skulle vi slet ikke bekymre os om – der var masser af vand både på vej derind og inde in havnen.

Således opmuntrede startede vi over Half Moon Bay som er 2-3 sømil bred. Vandet blev dog mere og mere grumt og vi blev mere og mere bekymret. Vi ringede igen.  Ville der blive problemer?

”Nej, nej – vi skulle bare komme an – han havde været der i over 30 år så han kendte det hele som sin bukselomme og desuden ville der være 2-3 fod mere vand end søkortene viste”.

Hvem er vi til at diskutere med 30 års erfaring? Så vi fortsatte og til sidst kunne vi se en lille båd der lå og ventede på os ved indgangen til havnen.  Han råbte ”følg mig” og sejlede ind.  Vi fulgte efter, men straks vi kom til havneindgangen blev vandet kun 7 fod dybt.  Nuvel – engang imellem ligger der lidt sand i indgange til havne så vi gav Capri lidt gas og ind kom vi.

Vi fulgte længere og længere ind og vandet blev mere og mere grumt og til sidst hvor vi drejede ind i båsen viste dybdemåleren viste 5,5 fod.  Bunden var mudder og slud og Capri stod nu på grund. Vi kunne ikke engang bakke ud da vi var bange for at beskadige vore ror. Vi ville blive nød til at vente til de blev højvand.

Vi skælde de klaphatte godt og grundigt ud. Hvad fanden var meningen med at sige der var masser af vand når vi nu et par gange havde gjort dem opmærksom på at vi stak 7,5 fod?  De sagde de var kede af det og at de så kun ville opkræve 80 dollar for en nat i stedet for deres sædvanlige 120 dollar.

Vi var begge ved at få en blodprop – 80 dollars?  For at stå på grund?  Havde vi turde bakke ud, havde vi gjort det. Vi betalte og da det blev højvand kl 3 om morgen sejlede vi. Men sure var vi og jeg skrev en virkelige sur anmeldelse på Active Captain, et website hvor man kan anmelde havne og sagde at de var fyldt med løgn, løgn og mere løgn.

Ok for at være fair – ringede havnemesteren til mig næste dag og refunderet vores 80 dollars – men vi er stadig sure.

Vi tilbragte en nat i byen og sejlede så videre til Cape May, hvor vi igen lejede en bil, denne gang for at tag et besøg på et immigrationskontor in New Jersey. Jeg havde ikke yderligere et ”senior moment” så denne gang havde vi en aftale da vi dukkede op – men det var en spild af tid – vi kunne ikke få lov til at snakke med en immigrationsofficer – kun en HK’er der kun kunne fortælle os hvilken blanketter vi skulle udfylde og sende ind (hvilken vi allerede vidste da vi havde hentede dem på deres website).

I alt en spildt dag-men derefter kørte vi videre til Clinton, mit barndoms hjemby for at besøge min gammel ven, Wayne.  Vi har kendt hinanden i – tja der må jo snart blive 59 år………….  Han havde billetter til US Ladies Open som blev spillede på Trump (læg mærke til navnet) National Country Club lige i nærheden af hvor jeg voksede op. Spændende dag med god golf og Presidenten var der sandelig også.

Clinton, den lille by i nærheden af vores skole, er gået fra at være en søvnig lille by der servicerede gårdejerne til at være det ypperste af yuppiedom.  Ja kære venner – Clinton er det perfekte yuppie sted. Alt er forandret – i dag er der cafeer der servere ikke kaffe men ”Håndmalede kaffe fra organiske marker i Columbia hvor bønner er håndplukket og håndsorteret. Vandet vi bruger er kildevand og vores kaffefiltre er lavede af ikke blegnede eller kemikalie-behandlet papir. ”  Beslutter du at købe en bolle med ost ruller beskrivelsen til over 3-4 afsnit og bruger ord som, ”naturlig hvede, organisk, kun naturlige gødning, håndmålede, håndplukket. Smørret er fra fri græssene køer, hånd malkede og så videre.” Jeg kan ikke huske beskrivelsen af ost – men den løb også videre for mindst 3-4 afsnit.

Og så kostede kaffen jo næsten 50 korner – suk.

Men byen – nå ja – vandmøllen og vandfaldet er jo stadig flot.

ja- smukt er det

Vi kørte også forbi mit barndomshjem – jeg vil overlade beskrivelsen til Vinni men jeg vil dog lige sige at jeg er enig i mandens politiske synspunkter (det er altså bare gas).

Barndomshjemmet

Det var så New Jersey for denne gang. Næste morgen stak vi af fra Cape May, rundt om Kappen og op i Delaware floden. Da Vinni og jeg kørte rundt i Catskill bjergene have vi set hvor Delaware floden begyndte – svært at tro den lille å kunne blive til denne kæmpe flod. Bugten er meget bred og det er floden også helt op til Philadelphia. I gamle dage kunne man sejle op af floden til Trenton, og så tage Raritan kanalen tværs over New Jersey og komme ud i New York havn. Raritan kanalen lukkede i 1932 så det kan man ikke mere. Vi skulle jo også kun til lige syd fra Philadelphia, hvor vi ville krydse ind til Chesapeake Bay gennem Chesapeake and Delaware kanalen.

Det tager det meste af dagen at sejle op af Delaware. Vi ville helt op til kanalen, da der er en ankerplads lige før som hedder Reedy Point. Der kan man anker op bag ved en lang undervands dæmning. Der er et smalt hul igennem og så ligger man deromme i al fred og ensomhed. På vej op af Delaware fik vi selskab af vores (nu) gamle venner, the US Navy boats, Brave, Fearless, Intrepid, Dauntless. Vi så dem ligge bag os på vores AIS tidligt om morgen og sent på dagen havde de indhent et os. Ok, de er 10 mand ombord hvor vi kun er to så de kunne sætte deres flyvesejl og desuden er de 5 fod længere end os og vejer nok kun det halve. Så vi blev overhalet men de havde det ikke let – de skulle arbejde for det.

De nåede os ved Reedy Point og de tog deres sejl ned og fortsatte gennem kanalen. Vi drejede af og søgte det lille hul der skulle være i dæmningen. Hullet er circa 35-40 fod og Capri er 13 fod bred så der burde være masser af plads.

Hmmmm – gid det var som så – der var 3+ knobs strøm så vi blev sat mindst lige så meget til siden som vi sejlede fremad. Vi skulle næsten gennem hullet sidelæns. Der er en af de tider hvor der ikke er mulighed for at fortryde – enten rammer du rigtigt og kommer igennem eller også sejler du din båd op på stenene med store skader på køl og skrog og jeg ved ikke hvad.

Vi er meget tæt nu – tungen lige i munden……………….. giv den al den gas motoren har…………….lidt mere fart Capri……………….Kom SÅ!!!

Puha, så er vi igennem og nu er alt vel. Tørre  lidt af sveden af panden og begynde at trække vejret igen.

Men hvilken ankerplads! Vi har den helt til os selv og hvor er der bare fredeligt. Vi tager proppen af en flaske vin og laver lidt godt mad til aften og nyder at ligge her.

Næste morgen er der stadig fredeligt og vi drikker en ekstra kop kaffe – bare for at nyde dette dejlige sted.

C&D kanalen er just det – en ganske lige kanal hvor de store skibe stadig kommer igennem. Nogle timer senere er vi også igennem og vi tager syd til Sassafras floden, drejer ind bagved en tysk båd og fortsætter et par sømil op af floden.

Her finder vi igen en vidunderlige ankerplads. Fredsommelige og helt alene. Vi elsker at ligge for anker og der er alt for længe siden vi har ligget for anker flere dage i træk. Ved gud hvor er det dejligt.

Det bliver ikke bedre…………….

Vi anduver Baltimore og smider kroger midt inde i byen. Det er ganske gratis så vi føler vi har råd til at bruge weekenden på værtshus (en sportsbar) hvor vi kan følge British Open (vi er golf nørder). Baltimore er nu en fin by. Den var næsten gået fallit da de fik stablet byfornyelse på benene. Ved havnefronten har myndighederne forlangt at de gamle bygninger skulle bevares så vidt muligt og nye skulle bygges i den gamle stil så byen har nu en sammenhængene havnefront der er meget smuk. De har sluppet for de høje krom-og-glas ørkenfort som København har ladet bygge (hvilken har ødelagt byen).

Efter en weekend af golf, pizza og øl, lettede vi anker og sidst på dagen anduvede vi Annapolis – en ualmindelige charmerende by- men mere om den by i vores næste post.