Fra Charleston til Bahamas

Ja kære venner, det lykkes os at få en fly tilbage til Charleston fra New York hvor vi landede ved midnats tid (naturligvis), lejede en bil og kørte ud til vores Capri. Capri var på land og så lidt træt ud, omringet af sne og med temperaturen omkring de 7 minus grader (med andre ord – så var det koldt som bare ind i helvede (hvis, vel at mærke helvede kan være kold)).  Jeg fandt en stige og så kunne vi klatre op i Capri, vade igennem 40cm sne i cockpittet, åbne lugen og fyr op i vores diesel varmeapparat. Heldigvis besluttet vores varmeapparat at fyr op med det samme, hvorefter vi drak lidt vin og påklædte os hver en stump varmt tøj vi har og gik i seng.

Siden det var bittert koldt snuede vi helt tæt på hinanden og naturligvis førte det ene til det anden og inden længe var der hed gang i kysseriet og al det der………………..

I dine (og mine) drømme var der det! Vi havde begge to par sokker på, to t-shirts, en sweater og Vinni havde et par jogging bukser på, vi havde begge vores dyner samt begge vores tæppe over os og frøs – desværre var al det romantiske langt fra vores tanker (suk).

Næste morgen havde varmeapparater fjernet den værste kulde og vi kunne afklæde os de yderste lag tøj.

Vi tilbragte de næste par dage med at proviantere båden og sige farvel til Marshall og Debbie som har udvist os en ubegrænset gæstfrihed. Og til sidst sejlede vi ned af floden, bunkerede diesel og pludseligt – WAUW! Vi er til søs igen.

Smilet kan ikke blive større, kulden til trods – vi er til søs igen!
Tidlig morgen tåge på floden ved Charleston

Desværre var temperaturen ikke steget – det var stadig koldt som bare fanden, så vi satte sejl mod Brunswick, Georgia, en 2 døgns sejlads længere syd ad den Amerikanske kyst, tæt ved grænsen til Florida. Brunswick er en vidunderlig havn med nogle af de bedste faciliteter vi har oplevet undervejs og så var den endda billig.

Dette hedder Spanish Moss og vokser på træerne hernede – det er ikke en plante men en form for dyr

Desværre er byen ved at lide en stille død da der ingen arbejde er for unge mennesker, så de tager alle sammen af sted så snart de kan og vender ikke tilbage. Byen forsøger med alle mulige tiltag at redde sig selv – men det er nok mest et spørgsmål om tid.

Dette er kold sejlads – bemærk tæppet – vi sejler i minusgrader

Næste morgen sejlede vi med den udadgående tidevand i strålende solskin. Desværre var vandet stadig koldt – og det var luften så sandligt også – minus grader. Vi brugte et døgn på at sejle to Port Canaveral – også kendt som Cape Canaveral – hvilken nogle af jer vil huske er der hvor USA sender alle sine rumraketter af fra. Og mon ikke vi er heldig! Der skal affyres en af de helt store, en Atlas V, samme aften som vi ligger der. Kulden til trods, tager Vinni og jeg vores sejlertøj på, napper en flaske rødvin og går op i cockpittet for at se en rigtige raket gå til vejrs.

Dette dejlige kvinde er klædt på til at gå i byen – godt skår – hva’?
Og her har vi hendes udkårne – iklædt aftens tøj – en sejler smoking

Men, i sidste øjeblik, udsætter de affyringen til den næste nat, så det bliver ikke denne gang at vi ser det. Pis. Det må blive i vores næste liv.

Capri på vej med polede ud genua
Man bliver aldrig træt af solnedgange herude

Tidlig morgen og vi var på vandet mod Ft. Lauderdale, stadig kold og vi var mere end glade da vi anduvede Ft. Lauderdale og kunne få en varm bruser og lidt søvn. Vi blev i Ft. Lauderdale nogle dage – mest så vi kunne besøge min datter, Kara, og købe nogle bøger og kort over Stillehavet. Desuden skulle vi vente på et vejrvindue for at sejle over den berygtede Gulf strøm.

Vejrvinduet dukkede op og vi sejlede syd til Miami så vi var langt nok sydpå til at Gulfstrømmen ville bære os nordover og ind i den sejlrende vi skulle ramme for at komme til Nassau.

Ned kom det Amerikanske gæsteflag som har pyntet under vores styrbord sallinghorn de sidste 10 måneder
Og så hejser vi det Bahamas gæsteflag samt vores gule “Q” flag hvor vi spørger for samkvem med land

Gulfstrømmen er cirka 50 sømil bred og den sætte en båd mod nord med i snit 2,5 sømil i timen. Regner man med en gennemsnitsfart på 5 knob så er man 10 timer om at komme over og båden vil blive sat 25 sømil mod nord.  Derfor starter man 25 sømil syd fra målet , sejler lige over og strømmen bringer dig 25 sømil nordpå og du rammer der hvor du skal.

Man ved man er til søs når man finder flyvefisk på dækket om morgen

Tjaaa – de bedste planner…………………… Vejrvinduet kom ikke, så vi havde en hård tur over. Midt om natten hørte vi et mægtig rabalder forfra, men vi kunne ikke se noget galt fra cockpittet (vi skulle blive meget klogere da vi noget frem til Nassau). Vinden døde til sidst, men det til trods kunne vi ikke sejle ret meget mere end 4 knob. Sidst på anden dagen ankom vi til Nassau og opdagede at vores anker platform var kollapset og hang, med anker nede i vandet foran båden. Tilsyneladende havde den idiot vi brugte i Charleston til at lave en ny skråstøtte til platformen, brugt et rustfri rør med 1/8 tomme væg tykkelse – det er langt fra tykt nok gods og den bøjede så snart der kom lidt tung belastning på den.

Indsejlingen til Nassau
Capri’s anker samt hele platformen hænger ned i vandet
Det stykke der bøjede og udløste katastrofen

Så nok en gang er vi ved at få lavede reparationer på Capri (suk) – denne gang håber vi det bliver lavet ordentligt.

Vinni skriver mere om vores ”lille” disaster og mere om hvordan vi har det.

One thought on “Fra Charleston til Bahamas

1. Sorry Paula and I will miss you in Panama. I’ll be there at the end of February, and you won’t come until April. Would have loved to sail through the canal on Capri. Anyway I’ll let you know if they still have water in the canal!.
    Enjoy the Caribbean and the rum