Grazyna – Flyende hotel i caribean med 5 stjerne forplejning

Flydende hotel i Caribien med 5-stjernet forplejning

Sådan kunne Capri annoncere. Heldigvis for os, gør de det ikke, fordi folk ville strømme til, og det ville være svært at få plads på båden. Så det er kun en lille gruppe bekendte og venner, der kommer til at opleve det.

Men det lykkedes for os, efter nogle forhindringer hvori vejrguderne var indblandet, at tilbringe 5 fantastiske dage på Capri (den oprindelige plan var 12 dage).

Vinni og Carsten måtte kæmpe mod vind og bølger for at nå frem, mens Grazyna og Mario måtte prøve at være opfindsomme med at ”slå tiden ihjel” på Sint Maarten. Vi vandrede mellem lejligheden (anskaffet via Airbnb) og stranden i Simpson Bay, kørte i bussen mellem Philipsburg og Marigot, Philipsburg og Maho Beach, og kørte bil hele øen rundt, lå på den ene og den anden strand, spadserede på Philipsburgs gader og spiste is og drak flere drinks og ventede og ventede først på Capris ankomst, bagefter på flybilletter.

I mellemtiden fik vi meldinger fra Capri. Først skulle de ankomme til Sint Maarten, men vinden tiltog i styrke og bølgerne blev endnu højere. Så næste mødested skulle være San Juan i Puerto Rico. Så søgte vi om ESTA, og mens vi ventede, kom Capris besætning sig efter hård tur til San Juan, og der kom et lille vejrvindue og de sejlede til Tortola. Men alle billetterne fra Sint Maarten til Tortola var udsolgte, så vi måtte vente endnu 2 dage.

Da vi landede på Tortola søndag aften, blev vi modtaget af 2 glade skibskaptajner. Så spadserede vi til en lille bugt, som lå kun 5 minutters gang fra lufthavnen. Ved en lille bitte badebro var Capris dinghy fortøjet og turen gik videre til Capri, som lå på en mooringsbøje ca. 200 m inde i bugten. På afstand kunne vi se blå party neonlys på båden og lidt efter fik vi velkomstdrink (G+T med masser af hjemlavede isterninger) og hørte hele historien om Vinnis og Carstens strabadser på havet fra Bahamas til Tortola.

Selvom jeg er en sejler og har sejlet i hårdt vejr i de danske farvande, så var jeg glad for, at jeg ikke var om bord på Capri på den tur, og samtidig var jeg fuld af beundring for dem, at de havde kæmpet så bravt, bare fordi de havde en aftale med os om at skulle sejle sammen omkring British Virgin Islands. Der tager jeg hatten af for.

Tilbage til Capri og den 5-stjernede forplejning: Vi blev indlogeret i suiten (forkahytten) med nyvasket duftende opredning med en kæmpe dyne og 2 store hovedpuder. Vinni og Carsten flyttede selv til bagkahytten i selskab med diverse kasser, bokse, dimser og dillidutter. Jeg tænkte ”de har ikke meget plads der”, men gæstfrihed er gæstfrihed. Midt om natten flyttede Vinni ud på gulvet på nogle madrasser i midtkahytten.

Og de næste nætter sov hun på ”sofaen” i midtkahytten, og selv om søvnkvaliteten ikke var den bedste, var humøret til gengæld helt i top. Vejret blev bedre og bedre for hver dag der gik. I starten oplevede vi også de berømte squalls med hårde vindpust. Hver dag startede med et frisk morgenbad i havet og skylning under den varme bruser i cockpittet. Efter sådan start på dagen følte man sig som nyfødt. Der gik rygter i området om, at den Lille Havfrue fra Danmark var flyttet til Caribien, nogle sagde, at det drejede sig om to endda.

Til morgenmad blev der serveret alt hvad man kunne ønske sig fra yoghurt med müesli og frugt, blød eller hårdkogte æg, diverse pålæg, oste og friske boller og hjemmebagt rugbrød. Til frokost og aftensmad manglede heller ikke noget, hjemlavede desserter og drinks ad libitum.

Mellem måltiderne gik tiden selvfølgelig med sejlads, med små huslige sysler, såsom reparation og eftersyn af diverse ting: Kortplotter, watermaker, sejl, elektriske ledninger, låse, lampe etc. Sådan gik livet på båden.

20180221_144240

Carsten og Mario leger elektriker eller måske VVS mand? Bemærk: fortvivlet Carsten: ”hvor blev den ledning af?”

20180221_144728

Bådens ladies totalt upåvirkede: den ene læser en bog, den anden tager billeder, mens drenge sveder og løser opgaver.

Der var også tid til gå ture og udforske øerne. Vi har set enorme ødelæggelser som Irma forårsagede, ødelagte både og huse, hjerteskærende syn. Der vil gå mange år før området vender tilbage til den normale tilstand. De lokale har brug for penge fra bl.a. andet turister, man kan støtte dem ved at købe noget fra dem eller spise på de lokale restauranter/spisesteder.

20180221_115605

Her spiste vi middag. Selv om restauranten manglede halvdelen af taget smagte maden rigtig godt.

Vi rejste hjem til ”siberisk kulde”, mens du skulle sejle videre til Sint Maarten i rigtig dejlig caribisk vejr.

Jeg vil savne sol og varme og frem for alt de søde, venlige værter og livet på båden, sejlads i bikini og ikke i 7- lags sejler tøj på sommerturen i Danmark. Vi er friske på at tage til Capri igen.