Shelter Bay til San Blas

Vi forlod Shelter Bay kl 15 med kurs mod San Bals øerne. Vi var ellers ikke sikker på at vi kunne komme afsted fordi sidst på formiddagen tændte vi for kortplotteren i anden henseende og det gik jo fint de første to-tre minutter, hvorefter den sagde ”BEEP” og døde. Fandens til lort også! Frem med min elværktøjs taske og se om komme i gang. Måle strøm – hmmm, næsten ingen strøm. Det er nok den forbandet ledning igen. Mario og jeg loddet den en gang og jeg loddet den igen på Antigua. Denne gang, sagde jeg til mig selv ville jeg bruge lidt vold og få stikket skilt fra hinanden (det havde vi ellers ikke kunne før). En time senere var det lykkes at få skilt det meste af stikket fra hinanden og så kunne jeg gå i gang med lodkolben.

Nu er cockpittet i en båd ikke det bedste sted i verden at sidde og lodde. Vinden blæser og det er svært at få kolben ordentligt varmt. Vi satte nogle puder op for at tage vinden og efter masser af besvær og ikke så lidt banden (fra min side – Vinni bander kun når tingene ikke virker for hende), var ledningen klar. Så montere det hele igen og tryk på knappen – nada, nothing, intet. Shit!

Så skulle hele den ene cockpit kistebænk tømmes (der er MEGET i den), en skillevæg afmonteres og så kunne jeg kigge ind til ledningerne derinde. Kortplotter ledningen har en sikring monteret på sig og den var kaput. Vi har mange reservesikringer om bord, men naturligvis ikke lige den.  Dog havde vi en anden der virkede.

Nu skulle det hele jo bare virke, men naturligvis gjorde det ikke. Gode råd var dyre, men så sagde Vinni at jeg skulle huske at vi havde haft problemer med strømforsyningen på vores radar og kunne det have noget med det at gøre?  Og selv om jeg hader at indrømme at hun havde ret mht noget teknisk – tja så havde hun. Jeg trak stikket på vores radar og så kørte kortplotteren bare.

Se Vinni – jeg giver dig fuld kredit……………….

Men det var mig der skilte tingene fra hinanden og loddede det samme igen – og så må jeg tage de små sejre som de kommer………………………….

Vejrudsigten havde sagt at der skulle være lidt bølgegang (cirka 1,5 meter), men det blev gjort til skamme da vi kom ud af bugten ved kanalen. Her var der ingen kære mor og de var mindst 2 med 3 meter bølger som afveksling. Vinden, som sædvanligt når Vinni og Carsten sejler, havde vi lige i snotten og det blæste 15-20 knob. Ja, hvad gør man ikke for at komme lidt frem i denne verden?

Desværre så blev Vinni lidt søsyg og hun var nødt til at tage en søsygetablet. De tabletter gør at hun bliver utrolige træt og lidt skidt tilpas det første stykke tid. Så vores nat blev afbrudt søvn for os begge og vi var nødt til at tage 2 ½ timers vagter.

Heldigvis skulle vi ikke så langt – der er kun 88 sømil fra kanalen til San Blas øerne, men de første 20 sømil var vi nødt til at krydse. For dem der ikke er sejler, betød det at vi skulle sejle først til bagbords cirka 45 grader til vinden og så til styrbord 45 grader til vinden, hvilken betyder at vi skulle sejle nær 30+ sømil for at komme 20 sømil frem.

Sjovt er sådan noget ikke, især når der er store bølger (som vi også sejlede direkte imod) og man skal holde et godt øje på alle de store skibe der ligger for anker eller skal til at anker eller forlade deres ankerplads (der ligger opad 300 skibe ved anker lige udenfor bugten).

Vi kom helskinnet gennem de første 20 sømil og kunne derefter dreje til styrbord og få både vinden og bølgerne mere ind fra siden, hvilken gjorde sejladsen en hel del mere behageligt. Vi var dog kommet noget hurtigere frem end vi havde regnet med, så allerede kl 4 om morgen begyndte vi at rebe sejl for ikke at anduve før det blev lyst.

Chichime øerne, vores første stop i San Blas er en relativ ligeud ad landevejen indsejling, men da vi ikke har prøvet det før syntes vi at det nok var bedst at anduve i dagslys og helst med solen bag os, så vi kunne se evt. koralhoveder eller andet i sejlrenden. Indsejlingen er snæver og drejer lidt, først den ene vej og så den anden, men ligetil.

Dog bliver man lidt nervøs når der ligger en San Blas Ferry på siden på revet.

Vi kunne lige skimte skibet der lå på revet. det lille skib foran er en sejlbåd der også har forlist der

Hmmmm. San Blas færgen?  Man formodes til at ro at skipper på den burde kende revene herude – hvordan er han stødt på grund. Og bare for at få adrenalinen til at pumpe en smule hurtigere, så ligger der også en sejlbåd på revet.

den er god nok – det er San Blas Færgen

OK – måske kræver det lidt forsigtighed at sejle ind her.

Vi nærmer os indsejlingen som vi kan se på vores kortplotter og naturligvis skal vi imellem to rev hvor bølgerne bryder over dem. Den til bagbord ligger meget tæt på (syntes jeg), selv om vores kortplotter siger at vi har god vand her. Vores dybdemåler fortæller os at der er 5-6 meter vand her. Og så skal vi dreje, lige rundt om revet til styrbord.

Chichime ligger lige derinde – men først skal vi gennem revet…………………..

Are we having fun yet?

Damned right we’re having fun!

Ja, ja. Her til styrbord er revet lige over vandet (den del vi kan se) og vandet koger omkring det. Så lige en tand til bagbord og – ja- så er vi inde i lagoonen og har 10 meter vand og skal til at finde en ankerplads. Der er 6 andre både her og masser af plads.

En ægte tropeø…………..

Vinni styre os frem til et ledigt sted hvor vi kan smide krogen og jeg trykker løs på remote controllen til ankerspillet og 5 minutter senere er ankeret nede, vi har bakket hårdt på så vi er sikker på at det bliver hvor det skal og vi har sat vores ”snubber”. Normalt ville vi sige at det var ”landebajer” tid, men faktisk er vi begge så trætte at vi gør båden klar og klasker om i køjen.