Porto Bello

Vi lettede anker og listede vores vej ud gennem revet for at sætte kursen langs kysten mod Porto Bello. Vi havde selskab af to andre både, den ene en katamaran som vi ikke kendte navnet på og den anden Celebrity (vi kunne se dens navn på vores AIS), en båd vi havde mødt nogle gange her i øerne.

Igen havde Vinni og jeg valgt et godt vejrvindue (det sker jo ikke så tit) og mens der ingen vind var, så vi sejlede for motor, så var der heller ikke nogen bølger, hvilken gav en meget behagelige sejlads.

Vinni tager sig en slapper på vej til Porto Bello

Der er 53 sømil fra Chichime til Porto Bello og vi var ni timer om at sejle det, vi smed ankeret i bugten blandt 30 andre både sidst på eftermiddagen.

Det var meningen at vi ville tage ind til byen, men vi var trætte og besluttet os for at blive på båden og så tage ind næste morgen, en søndag. Denne aften var lørdag og jeg skal love for at byen var i fuld sving. Musik blev udbasuneret i en styrke der gjorde at vi havde mere end fornøjelsen af den helt ude på båden. Desværre var det ingen fornøjelse da det var en blanding mellem reggae og noget andet som vi ikke kender. Det lød forfærdeligt og de blev ved indtil kl 5 om morgen så vi havde problemer med at sove. Desuden var der vandtaxier der suste forbi os i høj fart hver 10-15 minutter i pendulfart mellem byen og den anden side af bugten hvor der tilsyneladende er en miniresort.

Irriterende.

Nåh, men vores guidebog fortalte os at der var et gamle Spansk fort fra 160 der stod forladt men var i fantastisk stand, så tidligt søndag morgen tog vi dinghien derover og vandret lidt rundt. Det er i flot stand men svær at komme rundt på da der er ingen der passet.  Vi opgave at komme op til den øverste del af fortet som er bygget på toppen af bakken da stien var totalt overgroet.

Men det var interessant og når man husker at det var her fra Porto Bello at Spanien lastede deres skatte skib med guld, sølv og ædelsten da de voldtog, slagtede og gjorde til slaver, Inka, Aztec og Maya indianerne og stjal alt hvad de kunne, var der indlysende grunde til at bygge et stort fort.

Det afholdte dog ikke piraterne fra at røve skibe når de var på vandet og mere end en pirat blev ufattelige rig på at opbringe et Spansk skatteskib. Andre gik hårde til værks, her iblandt Henry Morgan, der angreb byen med 460 pirater. Han indtog byen og forlangte 100.000 pesitas som løsesum for ikke at ødelægge byen slagte dens indbygger. Han endte ekstrem rig og blev vice-guvernør af Jamaica, sågar blev han også slået til Ridder og hedder Sir Henry Morgan. Ikke så ringe gået af en walisisk bondedrenge.

Men tilbage til byen. Efter at have vandret rundt i resterne af fortet sejlede vi dinghien over til byen. Nu er det Søndag morgen så ikke ret meget var åben. Vi lagde til ved en restaurant (tysk!) der har en lille dinghy dock og gik rundt.

Vores første indtryk var at byen er ufatteligt beskidt. Selv København, som er nok en af de mist beskidte byer i Europa kommer til kort her. Alle vegne ligger der henkastet papir, plastik vandflasker, dåser og hvad ved jeg. Denne del af byen var den turistede del – det er her turisterne kommer, her at restauranterne ligger. Guidebogen siger at den gamle toldbygning er meget flot restaureret og værd et besøg. Nu er guidebogen et par år gammel og de er ved at restaurere bygningen så der var ingen adgang, men den var da stor. Længere nede af vejen ligger kirken. Kirken af den Sorte Kristus. Navnet stammer fra den udskåren Kristus figur der er i sort træ. Efter sigene er der sket flere mirakler her, især hvis man røre ved statuen. Der en stor fest hver år i oktober til ære for statuen og der kommer folk fra nær og fjern for at tilbede den. De mest troende kommer på knæ – efter sigende er der nogle der kommer på knæ helt fra Costa Rica.

Der var jo gudstjeneste og det er ikke tilladt at tage billeder inde i kirken og heller ikke at komme ind i korte bukser så vi blev udenfor og lyttede lidt. Imens vi stod der stimede en stor flok folk sammen med instrumenter og trommer og gik i gang med at synge. Her er video:

Vi gik også lidt igennem den gamle bydel, her bor de lokale og om noget var denne del af byen endnu mere beskidt end den turistet del. Alle har tilsyneladende råd til en TV satellit modtager og nogle flere end en…………

parabol antenner overalt

Der er også et fort her i denne del af byen. Men sandelig også en flok gripper.

Der var gripper overalt

Vi gik gennem den sidste del af byen og var slet ikke imponeret. Vi var ellers blevet fortalt at ben var hyggelig og fin at vandre lidt rundt i, evt spise.

Vi gad ikke spise i restauranterne – vi er ellers ikke sarte, men byen var så beskidt at vi regnede med at maden i restauranterne nok ikke overhold selv de mest basale hygiejniske krav.  Tilbage til Capri og en god aftensmad.

Dog kørte musikken igen denne aften (Søndag) på fuld hammer – det havde det gjort hele dagen – indtil klokken 5 om morgen. Gad vide om nogen af de lokale forsøger at sove?

Næste dag fik vi en tidlige start efter en hurtige morgenmad og så var der kun 5 timers sejlads tilbage til kanalen og Shelter Bay Marina.  Vi fik lidt regn undervejs og gled ind i vores bås tidligt på eftermiddag.