Ove og Lene – Sejler med en mission

Vi sidder i flyveren på vej fra Nuku Hiva til Tahiti. En mindre propelmaskine fra Air Tahiti. Vi reflekterer over vores dejlige sejleropleveler med Vinni og Carsten omkring Marquesaøerne. I ryglænet foran er der et blad med en artikel om den belgiske sanger Jacques Brel. I 1974 købe han en 62 fods yacht Askoy II for at sejle jorden rundt. I november 1975 kastede han anker i Atuona Bay på Hiva Oa. Han kom ikke videre.

Jaques Brel blev forelsket i naturen og befolkningen på Marquesasøerne. Han var stået af ræset med koncertturneer og pladeindspilninger og fandt her den ro han søgte. Han søgte også et nyt livsindhold, og det fik han bl.a. via sin alliance med lokalbefolkningen mod det franske bureakrati og styret på Tahiti.

Ud over at være sanger og dygtig sejler havde Jacques også flycertifikat. Han købte en tomotorers Twin Bonanza i 1976. Med den transporterede han medicin og post til øerne og syge til hospitalet i Taiti. Han blev kendt for at flyve i al slags vejr. Tankevækkende, at han også har landet på Ua Pou, hvor landingsbanen, som starter ved kystlinien, dels hælder kraftigt opad, dels ligger i en hulning med bjergsider til begge sider, så en påbegyndt landing ikke kan afbrydes. Vi kørte forbi landingsbanen på vores tur på Ua Pou sammen med Vinni og Carsten.

btr
landskabet kan næsten ikke beskrives

Der kommer stadig sejlere til Marquesas med en mission. Ejeren af det lokale Yacht Service firma – Kevin Ellis – fik ligesom Jacques afbrudt sin jordomsejling på Marquesasøerne. Han blev forelsket i Annabella, og i 2008 solgte han sin båd og flyttede permanent til Nuku Hiva, hvor de to nu flittigt hjælper de sejlere, der ankrer op i hovedbugten på Nuko Hiva.

btrhdr
Det kræver en sikker hånd når man knækker kokosnødder på en båd (han har alle fingrene endnu)
Vinni på vej forbi kokosnødder der er høstet og skal transporteres videre til hugning og tørring af kopraen
Kopra tørrer i solen

Derudover driver to danske både en kombineret sejler- og dykkerforretning fra hver deres katamaran. 12-15 unge mennesker tager på 1½ måneds togt på disse både, hvor de både lærer at sejle og dykke. Det så utroligt hyggeligt og dejligt ud, når de kl. 7 om morgenen sejlede forbi Capri for at tage dagens første dyk med hammerhajer.

Andre, som f.eks. den tyske båd Saga, har gjort ophold på ubestemt tid i Marquesasøgruppen. Hvis vi skal tro på Carstens udsagn, så lever de efter mottoet:

”We have no plan – and we’re damn well gonna stick to it!”

Hvilken mission var vi så på under vores tur til Marquesas? Hver sommer har vi vores egen lille ”jordomsejling” i det græske øhav. Men med muligheden for at deltage i et lille udsnit af Vinni og Carstens rigtige jordomsejling så vi med spænding frem til at blive suget ind i og mærke lidt af langturssejlernes livsform.

Lene var styrmand (kvinde)
Mens Ove slappede af i skyggen

Vi bliver mødt med en ustresset dagsrytme, som blev helt meditativ. Op med solen og i seng med solen. Nogle uforglemmelige ture på Capri med ’delfinshow’ foran stævnen og på spændende ture i bil på Nuku Hiva og på Ua Pou.

btr
Bliver det smujkkere end dette?
Tiki’er ved strandkanten

Det var også meditativt at følge med i Vinni og Carstens håndtering af båden, hvor vi tydeligt kunne se, at de har sejlet den halve jordklode rundt sammen. Capri er på en måde blevet en forlængelse af dem selv – lidt ligesom hos gode skiløbere, hvor skiene er blevet en naturlig del af kroppen,

Vinnie og Carsten ved, hvordan Capri skal håndteres, hvad der er smartest, når det blæser op, når det ikke blæser op, når solen står i zenit eller er på vej ned – og hvordan dinghy’en bedst sikres mod vind og vejr og folk med lange fingre. Tre år sammen døgnet rundt på en båd har sin virkning.

Derudover var der de små missioner i hverdagen: Hvad skal vi spise? Hvad skal vi drikke? Hvilket spil skal vi spille. Vinni endte med at fuldføre sin mission med at vinde spillet Mexican Train, som vi spillede hver aften.

De små sejlermæssige missioner indebar at finde det rigtige verjvindue for sejladsen og den rigtige ankerplads, når vi kom frem.

Men den helt store mission blev at jagte gratis frugt på vores ture i bil rundt i landskabet: Banananer, avocado, mango, papaya, karambol og pamplemousse – en stor sødlig grapefrugt.

btr
Et par gange var frugten lige lovlige højt oppe – her guavaer

Knapt så meditativt var det for Carsten at få bådens water maker til at fungere optimalt. Det krævede mange ture til og fra Kevins Yacht Service i dinghy’en. Og det lykkedes næsten at få den op på de lovede 30 liter i timen.

Den eneste negative overraskelse på Marquesas var risikoen for ciguatera – en forgiftning man kan få af spise fisk fra revet. Så alle drømme om at fridykke og jage fisk med harpun blev straks sat i bero. Fiskene bliver forgiftet ved at spise nogle bestemte algearter, som lever på revene. Jo højere oppe i fødekæden, jo større risiko for forgiftning. Carsten fortalte, at en russisk famillie kort forinden var blevet syge efter at de – uvidende om risikoen – havde spist fisk, de selv havde fanget. Ciguatera findes i Stillehavet, det Indiske Ocean og i Caribien

Befolkningen og sejlerne spiser kun fisk, der ikke lever i koralrevet og derfor typisk er fanget langt fra land, f.eks. linefanget tun. Vi spiste meget tun, især som ”poison cru”. Selv Lene, der har levet som vegetar de sidste 20 år, overgav sig og smagte på herlighederne.

rbt

Så selvom vi hverken som Jaques Brel, Kevin eller besætningen på Saga er blevet i Marquesas, så er oplevelsen hos Vinnie og Carsten en af dem, som har sat sig som uforglemmelig, og som vi vil have med os resten af vores liv. Polynesien er fantastisk – kulturen er venlig, kærlig og på samme tid fremmedartet og velkendt. Og Vinnie og Carsten gjorde en kæmpe indsats for at give os de allerbedste naturoplevelser. Vi mærkede, at det også var en del af deres mission.